نشست شورای مدیران روابط عمومی صنعت بیمه با حضور رییس كل بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران

برقراری ارتباطات رسانه ای و نقش آفرینی روابط عمومی، بدون شناسایی فرصت ها و چشم اندازهایی كه فراروی صنعت بیمه وجود دارد، ممكن نیست.
به گزارش اداره كل روابط عمومی و بین الملل بیمه مركزی، محمد ابراهیم امین در نشست شورای مدیران روابط عمومی صنعت بیمه، با اعلام این مطلب افزود: نقش صنعت بیمه در توسعه اقتصاد ملی و سرنوشت جامعه بسیار پیچیده اما انكارناپذیر است و اگر تمامی ابعاد این صنعت را به خوبی نشناسیم هر كاركردی موثر نخواهد بود.
رییس كل بیمه مركزی خاطر نشان كرد: متغییرهای گوناگونی بر پدیده های پیچیده و جهان امروز اثرگذاراند و در چنین شرایطی بدون تخصص كافی، هیچ اظهار نظری كامل نیست و اهداف مورد نظر را محقق نمی كند.


امین افزود: روابط عمومی با كلیت عملكرد صنعت بیمه و توقعاتی كه از آن می رود و همچنین نقش و سهم آن در توسعه اقتصادی تعریف می شود و به همین خاطر باید نگاه گسترده تری به این مقوله داشته باشیم.
رییس كل بیمه مركزی با تاكید بر این نكته كه برخی اظهارنظرها و تحلیل های رسانه ای مبتنی بر  اطلاعات و داده ها صحیح نیست، تصریح كرد: به دلیل ضعف اطلاع رسانی و شفاف نبودن برخی عملكردها،‌ صنعت بیمه گاه با عناوین و اتهام های ناصحیح و واهی زیر سوال می رود كه باید این آسیب برطرف شود.
وی اتخاذ رویكرد سكوت را در برابر طرح اتهامات بیمه ای نادرست دانست و گفت: رویكرد صحیح،‌ دفاع از كیان صنعت بیمه است و باید ظرفیت ها و قابلیت های این صنعت با پرهیز از بزرگنمایی و تاكید بر واقع گرایی، اطلاع رسانی شود.
رییس كل بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت موضوع تبلیغات اشاره كرد و افزود: نگاه تبلیغاتی نوین حركت از «برندسازی» به «اعتمادسازی» است كه در واقع ماهیت و هویت صنعت بیمه نیز بر همین اصل اعتماد سازی استوار است.
وی اظهار كرد: تمامی قراردادهای بیمه ای بر پایه اعتماد متقابل شكل می گیرد و همین موضوع  باید زیر ساخت مباحث تبلیغاتی و اطلاع رسانی صنعت بیمه قرار گیرد.

امین با اشاره به برخی نكات منفی بیمه ای كه از سوی محافل رسانه ای مطرح می شود، تصریح كرد: نگاه های منفی نسبت به این صنعت مستلزم آسیب شناسی است و در یك نگاه كلی مسئولیت شفافیت سازی تصویر صنعت بیمه، بر عهده روابط عمومی است.
رییس كل بیمه مركزی با اشاره به برخی آسیب ها و مشكلات اطلاع رسانی، گفت: متاسفانه پس از گذشت چند دهه از عمر بیمه های بازرگانی هنوز برخی رسانه ها در تفكیك وظایف و ماموریت های صنعت بیمه به عنوان متولی بیمه بازرگانی و بیمه های دیگر نظیر بیمه‌های تامین اجتماعی مشكل دارند و وظیفه سنگین تعیین حدود و مرزبندی‌ها بر دوش روابط عمومی‌ها احساس می‌شود.


محمد ابراهیم امین،‌ مقوله فرهنگسازی را موضوعی پیچیده و جدی ارزیابی كرد و با برشمردن شاخص‌های فرهنگسازی، اظهار داشت: مباحث فرهنگسازی مربوط به حوزه حاكمیت است و درصنعت بیمه این ماموریت بر عهده بیمه مركزی گذاشته شده اما نهادهای دیگر حاكمیتی نظیر صدا و سیما نیز باید در این عرصه حضور موثر و مداوم داشته باشند. وی افزود: برای نهادینه سازی فرهنگ بیمه باید موانع و آسیب‌های توسعه صنعت بیمه را شناسایی كرده و به‌طور ویژه برای رفع آنها برنامه‌ریزی كنیم.
رئیس كل بیمه مركزی با تاكید بر نقش اساسی آموزش مفاهیم بیمه‌ای در سنین كودكی ابراز امیدواری كرد تفاهم‌های جدی بین آموزش و پرورش و صنعت بیمه برقرار شود تا مساله آموزش به شكلی كاربردی و ملموس دنبال شود چرا كه ما اعتقاد داریم مساله آموزش بیمه یك پیش‌نیاز اساسی به شمار می‌رود.


امین در بخش دیگر از بیانات خود به اهمیت خاص رشته بیمه شخص ثالث و ارتباط مستقیم آن با ماموریت روابط عمومی خاطر نشان كرد: موضوع بیمه شخص ثالث باید در اولویت روابط عمومی‌های صنعت بیمه باشد زیرا با تغییرات اخیر، این رشته بیمه‌ای به اثرگذارترین و سرنوشت سازترین رشته بیمه ای كشور مبدل شده است. وی با اشاره به آمار بالای قربانیان حوادث جاده‌ای افزود: توجه ویژه به موضوع شخص ثالث و ترغیب رسانه‌ها به تبیین ابعاد مختلف این رشته بیمه‌ای و اطلاع‌رسانی دقیق می‌تواند تحولات گسترده‌ای را در این صنعت رقم بزند.
امین با قدردانی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در روابط عمومی‌های صنعت بیمه بر ادامه هدفمند این روند گفت: فرهنگ بیمه در واقع همان تصویر خوشایندی است كه از فعالیت‌های بیمه‌ای در ذهن بیمه‌گذاران نقش می‌بندد و در این میان پایبندی به تعهدات از سوی شركت‌های بیمه و اطلاع رسانی شفاف روابط عمومی‌ها نقش اصلی را ایفا می‌كنند.


وی افزود: منطق بیمه‌گری، منطق احتیاط است اما این احتیاط به مفهوم محافظه كاری مطلق نیست و می‌توان اطلاعات شفاف كاربردی و قابل فهم را دراختیار همگان گذاشت تا این صنعت به عنوان یك نیاز جدی در سطح جامعه مطرح شود.
رئیس كل بیمه مركزی در پایان بر ضرورت خردگرایی تاكید كرد و گفت: گفتگوی رودررو درمان چالش‌های موجود در عرصه روابط عمومی است و با تك گویی و انحصار گرایی هیچ نتیجه‌ای عاید نخواهد شد.
گفتنی است در انتهای این نشست، مدیران روابط عمومی شركت‌های بیمه‌، نقطه نظرات خود را در حضور رئیس كل بیمه مركزی مطرح كردند.

festival 1

festival 2

 

بیمه پارسیان

اخبار بیمه پارسیان

Cover

بیمه پارسیان بانک پارسیان شرکت گسترش هتل های پارسیان شرکت توسعه ساختمانی پارسیان شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان امین پارسیان شرکت صبا تامین پارسیان شرکت تامین اندیش پارس شرکت خرد پیروز پارسیان شرکت کارگزاری پارسیان شرکت صرافی پارسیان شرکت لیزینگ پارسیان شرکت تامین خدمات سیستم های پارسیان همکاران بیمه پارسیان